سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهاجران

 

                               مجرم کیست؟ وچه کسی باید مجازا ت شود؟

 

هر روز که  اخبار وگزارشهایی را از روزنامه ها و مجلات و تلویزیون در خصوص مواردی چون:

- جیب برهای تهران بدام افتادند(آفتاب یزد 4دی 89)

- ابهام درقتل مردی که قربانی رابطه پنهانی همسرش شد(شرق 2 دی 89)                        - 70 درصد اعضای شرکت هرمی کوئست ایرانی هستند ورئیس این شرکت قصد دارد از طریق ایران دنیا را بگیرد(تلویزیون ایران 11/11/89)

- طناب دار در انتظار داماد شکاک

- پایان خونین ازدواج خیابان

- انهدام 129 کارگاه تولید شیشه

- باند وحشت منهدم شد

- دستگیری 682 حامل سلاح در پایتخت

- سه متجاوز به عنف اعدام شدند

- قاتل سریالی کرج اعدام شد

- دستگیری 53 قاچاقچی و16 سارق در مشهد

- دستگیری کلاهبردار

- شکارچی شب فردا اعدام می شود

- بازداشت سرهنگ وسروان قلابی

- کشف 65 کیلو گرم تریاک در تهران

- حکم قصاص و حبس برای قتل در آژانس

- باند حرفه ای سرقت خودرو در زاهدان متلاشی شد

- پلمپ 50 شرکت هرمی و دستگیری 1000 نفر از اعضای آن

- شکارچی 30 زن در برابر قضات

- دستگیری بیش از 100 سارق

- پدر و دختر قاتل به قصاص محکوم شدند

- مسافرکشی  با خودرو دزدی (جام جم انلاین 11/11/89)

این سوال برایم پیش میاید که آیا این تعداد رفتار مجرمانه در یک جامعه عادی است مشکل کجاست ؟ اصلا مجرم کیست ؟ وچه کسی باید مجازات شود؟

- ایا جوان تحصیل کرده ی دانشگاهی که پس از چند سال از فارغ التحصیلی نتوانسته است شغلی برای خود فراهم کند و در زیر فشار روانی خانواده خود و خودش به هر دری می زند تا حداقل پول توجیبی خود را فراهم کند و به ناچار بسوی عضویت در شرکت های هرمی یا جیب بری می رود –مجرم است؟

- آیا جوانی که در سن 30 سالگی کاری ندارد- درامدی -خانه ای ندارد- وامکان ازدواجی نیز برای وی متصور نیست اگر دختر یا زنی را به لطایف الحیلی فریب دهد وبه او تجاوز کند . مجرم است؟

- آیا فردی که با وجودداشتن خانواده وفرزند بدلیل تعطیلی کارخانه وشرکت از کار بیکار میشود ودرامد حداقلی خود را از دست میدهد وبرای تامین حداقلهای زندگی خود دست به دزدی میزند . مجرم است؟

- آیا زنی که از زندگی زناشویی خود لذتی نمی برد و از ان راضی نیست ومیخواهد از شوهرش جدا شود بدلیل هنجارهای غلط حاکم بر جامعه نمی تواند خواسته ها و مشکلات خود را مطرح کند ویا در صورت طرح بشدت از سوی جامعه وخانواده با آن برخورد میشود و مجبور است در زیر یک سقف به زندگی مصیبت با رخود با فردی که هیچ تعلق خاطری به او ندارد روز را به شب و شب را به روز برساند وبرای ارضای نیازهای عاطفی وجنسی خود به مرد دیگری متوسل شود. مجرم است؟

- آیا زنی بدون شوهرکه سرپرست خانه بوده و چند فرزند دارد بعد از تلاش فراوان برای یافتن کاری وکسب درامدی از همه جا ناامید می شود و پس از قرض گرفتن های بسیار از این و ان- از همه جا بریده و به تن فروشی رو ی می آورد . مجرم است؟

- آیا کارمندی که علارغم کار مستمر خود نمی تواند از عهده هزینه های زندگی خود بر آید وبرای تامین حداقل ها برای زن و فرزند و حفظ خانواده خود از ارباب رجوع رشوه می گیرد. مجرم است؟

- وموارد بسیاری دیگر

نویسنده ی این سطور به هیچ وجه قصد ندارد تا بر رفتارهای انحرافی ذکر شده در بالا صحه گذاشته وآنها را تایید نماید بلکه منظور آنست نشان دهیم که بیش از آنکه مرتکبین این اعمال مجرم باشند مسببین شرایطی که افراد را بسوی اعمال مجرمانه سوق میدهند مجرم بوده وباید مجازات شوند .مرتکبین این اعمال خود معلولند(دزد –رشوه بگیر- عضو شرکتهای هرمی- معتاد – قاچاقچی مواد مخدر- فاحشه........)ما چگونه می خواهیم از طریق برخورد با معلول معضل اجتماعی را حل کنیم در حالی که علل وقوع این رفتارها نه تنها بر طرف نشده بلکه در مواردی تقویت نیز شده است.

 

 

یکی از دلایلی که مسئولین کشورهای اروپایی را برآن میدارد تا در تعیین مجازاتها بسیار احتیاط کنند و وضع مجازاتهایی چون اعدام وحبس ابد و مجازاتهای خشن را محدود کنند وقوف بر این امر است که بخش عمده ای از این جرایم ومشکلات نتیجه اخذ تصمیمات غلط یا وجود مشکل در اجرای آنها است و فرد در انجام اعمال مجرمانه وکجرویها چندان مقصر نیست وشرایط اجتماعی فرد را بی اختیار به سوی اینگونه رفتارها سوق می دهد حال چگونه و تحت عنوان چه قانونی می توان فردی مسلوب الختیار را محاکمه و مجازات کرد؟

 

 بنظر میرسد:

 اگر دادگاهی عادلانه تشکیل شود باید معتاد و فاحشه و قاچاقچی و دزد و رشوه بگیر و اعضای شرکتهای هرمی در جایگاه شاکی باشند و برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در جایگاه متهم قرار گیرند چرا که اینان با قرا گرفتن در جایگاههایی که در صلاحیت انها نبوده تصمیمات وبرنامه هایی را اتخاذ و به اجرا در آورده اند که در نهایت زندگی آنها را به تباهی کشیده است .

     

                                                                                                     محمد حسن اصل روستا

                                                                                               کارشناس ارشد جمعیت شناسی



نوشته شده توسط محمد حسن اصل روستا 89/11/15:: 1:31 عصر     |     () نظر